Naskah Khutbah Jumat Bahasa Jawa: Safar Bukan Bulan Sial, Begini Penjelasannya

25 Agustus 2023, 07:31 WIB
Khutbah Jumat Terbaru Bahasa Jawa: Safar Bukan Bulan Sial /freepik/

ZONABANTEN.com – Berikut ini adalah naskah Khutbah Jumat bulan Safar dengan menggunakan Bahasa Jawa.

Seperti diketahui, bulan Safar merupakan bulan kedua dalam kalender Islam atau Hijriyah.

Namun, sebagian orang masih percaya bahwa Safar adalah bulan bala’ atau bulan sial.

Pikiran semacam ini juga masih menjalar di zaman sekarang. Melalui teks Khutbah Jumat Terbaru ini semoga dapat menambah wawasan jamaah.

Benarkah hal tersebut? Simak ulasannya dalam naskah Khutbah Jumat berjudul “Bulan Safar Bukan Bulan Sial” dengan menggunakan Bahasa Jawa berikut ini.

Baca Juga: Naskah Khutbah Jumat Bahasa Sunda: Amalan Baik di Bulan Safar

KHUTBAH JUMAT PERTAMA

  الحَمْدُ لِلهِ الَّذِيْ خَلَقَ الزّمَانَ وَفَضَّلَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَخَصَّ بَعْضُ الشُّهُوْرِ وَالأَيَّامِ وَالَليَالِي بِمَزَايَا وَفَضَائِلِ يُعَظَّمُ فِيْهَا الأَجْرُ والحَسَنَاتُ. أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الدَّاعِى بِقَوْلِهِ وَفِعْلِهِ إِلَى الرَّشَادِ. اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ علَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمّدٍ وَعَلَى آلِه وأصْحَابِهِ هُدَاةِ الأَنَامِ في أَنْحَاءِ البِلاَدِ. أمَّا بعْدُ، فيَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللهَ تَعَالَى بِفِعْلِ الطَّاعَاتِ فَقَدْ قَالَ اللهُ تَعَالىَ فِي كِتَابِهِ الْكَرِيْمِ: إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ  

Jamaah shalat Jumat hafidhakumullâh, 

Wonten ing kesempatan ingkang mulio meniko sumonggo kito usaha ningkatakaen kadar iman lan takwa dhateng Allah SWT. Kelawan nglampahaken sadayaning perintah-ipun lan nebihi sedaya larangan-ipun.

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Ing jaman jahiliah, berkembang anggepan menawi sasi sapar inggih meniko sasi sial utawi dipuntepang kaliyan istilah tasyâ-um. Sasi ingkang mboten nggadhahi kajeng menopo-menopo meniko dipun-yakini gadhah keawonan-keawonan sehinggo wonten keajrihan kangge tiyang jahiliyah kagem nglampahaken hal-hal tertamtu.

Pemikiran kados meniko ugi taksih menjalar ing jaman sameniko. Sebagian tiyang nganggep menawi dinten-dinten tertamtu mbekta hoki utawi kabegjan, sawentawis dinten-dinten sanesipun ngandhut sa-wangsulipun.

Padahal, kados wulan sanesipun, sasi sapar netral saking kesialan utawi ketentuan nasib awon. Bilih menawi wonten kedadosan awon ing lebetipun, mongko meniko namung amargi faktor benten, sanes amargi sasi sapar meniko piyambak.

Baca Juga: Naskah Khutbah Jumat: Tiga Amalan Baik di Bulan Safar

Jamaah shalat jemuwah hafidhakumullâh,

Islam mboten tepang dinten, sasi , utawi warsa sial. Sedayaning kawontenan ing alam dunyo meniko, wekdal inggih meniko makhluk Allah. Wekdal mboten saged ngadeg piyambak. Piyambakipun wonten lebet kekuwaosan lan kendali penuh Rabb-ipun . Saben umat Islam wajib berkeyakinan menawi pengaruh sae utawi awon mboten wonten tanpo izin Allah ﷻ.

Mekaten ugi sasi sapar. Piyambakipun inggih meniko bagian saking kalih welas sasi lebet tahun hijriah. Sapar inggih meniko sasi kaping kalih lebeting kalender qamariyah, sasampunipun Sura lan saderengipun sasi Rabiul Awwal.

Ibnu Katsir naliko nafsiraken Serat at-Taubah Ayat 36 ingkang ngginemaken bab wicalan sasi lebet sa warsa, njlentrehaken bilih nami shafar kekait kaliyan aktivitas masyarakat arab rumiyin.

Shafar artosipun kosong. Dipunwastani mekaten amargi ing sasi kasebat masyarakat kala meniko berbondong-bondong medal mengosongkan daerahipun, baik kangge perang utawi dados musafir.

Rasulullah piyambak nampik anggepan negatif masyarakat jahiliah tentang sasi sapar kaliyan lelampahan ingkang positif. Habib abubakar al-‘adni lebet Mandhûmah Syarh al-Atsar fî mâ Warada ‘an Syahri Shafar jelentrehaken bilih pinten-pinten peristiwa penting ingkang dipun alami Nabi kedados ing sasi Sapar.

Baca Juga: Naskah Khutbah Jumat Bahasa Sunda Sekaligus Renungan: Memanfaatkan Sisa Umur Sebaik Mungkin

Ing antawisipun, Kanjeng Nai nikah kaliyan sayyidah khadijah sasi Sapar, nikahaken putrinipun Sayyidah Fatimah kaliyan Ali bin Abi Thalib, ngantos enggal hijrah saking makkah dhateng madinah.

Artosipun, Rasulullah mbantah keyakinan masyarakat jahiliah sanes namung kalih argumentasi nanging ugi pembuktian kangge dhiri piyambakipun. Kaliyan nglampahaken hal-hal sakral lan penting ing sasi sapar, Nabi kadosipun gadhah pesen menawi sasi sapar mboten benten saking bulan-bulan sanesipun.

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Manungsa dipunperintah kangge senantiasa nglampahaken proses-proses lan tahapan-tahapan ingkang lumrah. Islam meniko agami ingkang menghargai sanget fungsi akal sehat.

Keranten meniko, saben pandamelan dipunanjuraken supados dipun rencanaaken ingkang mateng lan ikhtiar ingkang maksimal. Salajengipun kito dungo lan pasrah total dhateng Allah.

Sial utawi begja meniko kelanjutan saking proses lan tahap kasebat, sanes ing mitos-mitos khayal ingkang mboten masuk akal. Supados kito bebas saking penyakit, manungsa dipun perintah supados gesang resik lan ngendhani pengidap penyakit menular.

Supados selamet saking bangkrut, pedagang disaranaken ndamel perhitungan ingkang teliti lan atos-atos. Supados lulus ujian, pelajar kedah sinau kaliyan saestu. lan sapiturutipun.

Nolak wontenipun “sasi sial” lan “sasi begja” nakal ngateraken kito dados pribadi ingkang wajar. Mboten males ikhtiar amargi rumaos saben dintenipun mesthi kebak kabegjan. Ugi mboten was-was amargi dihantui dinten-dinten kebak sial.

Minongko kawulo, manungsa didorong kangge berencana, berjuang, lan ndongo; sawentawis ketentuan kasil punpasrahaken dhateng Allah. Kelawan mekaten, wanci panen kasil, kito tetep bersyukur; lan kala ngalami gagal, kito mboten lajeng putus asa.

Kemudaratan lan kesialan saget ndhawahi kito kapan mawon, mboten kedah ing wulan-wulan tertamtu. Saking ngrikilah kito dipunajeng-ajeng kangge tansah njagi dhiri, nglampahaken usaha-usaha pencegahan, termasuk dongo nyuwun perlindungan dhateng Allah saben dinten. Donga ingkang saged dipunwaos inggih meniko:

 بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

“Kelawan nyebat asmanipun Allah ingkang sareng asmanipun mboten bakal wonten menopo-menopo ing bumi lan ing langit ingkang sanggup ndugikaken mudarat. Allah ingkang maha-mireng malih maha-sumerap.”

Sinten tiyangipun ingkang maos dongo kasebat enjing lan sonten, mila piyambakipun mboten bakal nampi akibat awon saking malapetaka. Katrangan bab dongo meniko saged dipunpanggihaken lebet hadits riwayat Abu Dawud, at-Tirmidzi, lan Ibnu Majah.

khutBaca Juga: Naskah Khutbah Jumat Bahasa Sunda Sekaligus Renungan: Memanfaatkan Sisa Umur Sebaik Mungkin

Jamaah shalat jemuwah hafidhakumullâh,

Kabegjan sejatos inggih meniko kala setunggaling tiyang kawulo ngisi wekdalipun kangge nglampahaken ketaatan dhateng Allah. Sa-wangsulipun, rugi inggih meniko naliko salah setunggaling tiyang nyia-nyiakaken wekdalipun, termasuk naliko ing wulan-wulan mulia.

Mboten wonten sasi sial, ingkang wonten inggih meniko menopo lampahan kito mbekta maslahat menopo mboten, baik kangge kito piyambak utawi tiyang sanes. Meniko lah momentum sae kangge langkung menghargai wekdal, kelawan bangun optimisme lan semangat menghamba dhateng Allah setulus-tulusipun.

Syekh Ibnu Rajab al-Hanbali lebet Lathâif al-ma’ârif fîmâ li mawâsim al-‘am min al-wadhâif, gadhah pesen nglangkungi syair:

 كَمْ ذَا التَّمَادِي فَهَا قَدْ جَاءَنَا صَفَرُ … شَهْرٌ بِهِ الْفَوْزُ وَالتَّوْفِيْقُ وَالظَّفَرُ

“kathah tiyang ingkang nggadhahi tuntutan, mila meniko sampun dugi sasi sapar dhateng kito. Sasi ingkang dipuntumuti kaliyan kemenangan, taufik, lan keberhasilan.”

  فَابْدَأْ بِمَا شِئْتَ مِنْ فِعْلٍ تَسُرُّ بِهِ … يَوْمَ الْمَعَادِ فَفِيْهِ الْخَيْرُ يَنْتَظِرُ

“Mila mulailah lampah menopo-menopo ingkang badhe ndamel siro remen ing dinten wangsul (dinten kiamat), mila ing ngriko siro bakal ningali kesaenan.”

تُوْبُوا إِلَى اللهِ فِيْهِ مِنْ ذُنُوْبِكُمْ … مِنْ قَبْلُ يَبْلُغُ فِيْكُمْ حَدُّهُ الْعُمْرُ

“Taubato dhateng Allah ing sasi sapar saking dosa-dosa, saderenge wates akhir umur murugi ing siro”.

Mugi-mugi kito sami dados peribadi-pribadi ingkang senantiasa dianugerahi kekiyatan kangge ngurmati wekdal-wekdal ingkang Allah anugerahkan dhateng kito kangge lampahan lan pikiran ingkang berfaedah, mbekta maslahat, baik ing donya utawi ing akhirat. âmîn.

بَارَكَ الله لِي وَلَكُمْ فِى اْلقُرْآنِ اْلعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَافِيْهِ مِنْ آيَةِ وَذِكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ وَإِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، وَأَقُوْلُ قَوْلِي هَذَا فَأسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ إِنَّهُ هُوَ الغَفُوْرُ الرَّحِيْم

KHUTBAH JUMAT KEDUA

اَلْحَمْدُ للهِ عَلىَ إِحْسَانِهِ وَالشُّكْرُ لَهُ عَلىَ تَوْفِيْقِهِ وَاِمْتِنَانِهِ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الدَّاعِى إلىَ رِضْوَانِهِ. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وِعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كِثيْرًا 

 أَمَّا بَعْدُ فَياَ اَيُّهَا النَّاسُ اِتَّقُوا اللهَ فِيْمَا أَمَرَ وَانْتَهُوْا عَمَّا نَهَى وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَـنَى بِمَلآ ئِكَتِهِ بِقُدْسِهِ وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ اللّهُمَّ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَر وَعُثْمَان وَعَلِى وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَىيَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ  

اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآءُ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ اللهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَاْلمُشْرِكِيْنَ وَانْصُرْ عِبَادَكَ اْلمُوَحِّدِيَّةَ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَ الدِّيْنَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ اْلمُسْلِمِيْنَ وَ دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَاعْلِ كَلِمَاتِكَ إِلَى يَوْمَ الدِّيْنِ. اللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا اْلبَلاَءَ وَاْلوَبَاءَ وَالزَّلاَزِلَ وَاْلمِحَنَ وَسُوْءَ اْلفِتْنَةِ وَاْلمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا اِنْدُونِيْسِيَّا خآصَّةً وَسَائِرِ اْلبُلْدَانِ اْلمُسْلِمِيْنَ عآمَّةً يَا رَبَّ اْلعَالَمِيْنَ.

رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنْفُسَنَا وَاإنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ اْلخَاسِرِيْنَ.

عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرْ

***

Editor: Rahman Wahid

Tags

Terkini

Terpopuler