Khutbah Jumat Syawal Bahasa Jawa: Takbir Bisa Meruntuhkan Takabur atau Sombong

5 Mei 2023, 08:52 WIB
ilustrasi khutbah Jumat /

ZONABANTEN.com – Umat Islam saat ini sudah memasuki bulan Syawal saat ini setelah digembleng pada bulan suci Ramadhan.

Gema takbir berkumandang di segala penjuru saat umat Islam memasuki bulan Syawal.

Ternyata, kalimat takbir mampu menghilangkan sifat takabur dalam diri seseorang.

Namun, apakah takbir kali ini sudah menghilangkan sifat takabur kita?

Berikut penjelasannya dalam teks khutbah Jumat bagaimana kalimat takbir semestinya dapat menghancurkan sifat takabur atau sombong pada diri seorang yang beriman dengan menggunakan bahasa Jawa.

Baca Juga: Jadwal TV ANTV Hari Ini Jumat, 5 Mei 2023 Akan Tayang Senyum Iman, Anupamaa, Hingga Garis Tangan

 

KHUTBAH JUMAT PERTAMA

   الحَمْدُ للهِ الّذِي خَلَقَ الخَلْقَ لِعِبَادَتِهِ، وَأَمْرُهُمْ بِتَوْحِيْدِهِ وَطَاعَتِهِ. أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، أَكْمَلُ الخَلْقِ عُبُودِيَّةً للهِ، وَأَعْظَمَهُمْ طَاعَةً لَهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَاِبهِ. اَمَّا بَعْدُ، فَيَااَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ، اِتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِه وَلاَتَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنـْتُمْ مُسْلِمُوْنَ فَقَدْ قَالَ اللهُ تَعَالىَ فِي كِتَابِهِ الْكَرِيْمِ: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا

Jamaah shalat Jumat yang dirahmati Allah

Wekdal ajeng terus bergulir tanpa saged dipunsetop, sanadyan namun sepersekian detik. Lan alon-alon nanging mesthi, kita badhe dipunbeta ing dalem wekdal dumugi maut ingkang misahaken. Keranten menika, ing kesempatan dinten jumat menka sumangga kita manfaatkan kanthi sae inggih menika nglampahi perintah lan nebihi ingkang dipun larang.

Mekaten lah ingkang dipunsebat kaliyan takwa. Keranten menika, takwa setengah sangking perkawis ingkang kedah terus dipuntingkataken, lan kesempatan wonten ing majlis jumah menika sumangga kita ginaaken kangge introspeksi dhiri.

Jamaah jumah ingkang minulyo,

Kita taksih wonten ing sasi sawal. Lan ing antawisipun kalimat ingkang paling mencolok lan berkumandang ing pundi-pundi sakmantune Ramadhan inggih menika takbir. Takbir secara asalipun saking tembung kabbara-yukabbiru ingkang gadhah artos ngagengaken utawi ngagungaken. Sinten ingkang diagungkan? Tamtu mawon Dzat ingkang Mahabesar, Allah Subhanallah wa ta’ala (SWT).

Tamtunipun kita taksih emut menawi takbir saestu mewarnai pergantian Ramadhan tumuju syawal. Umat Islam ing pundi mawon nguri-nguri (meramaikan) malem dinten riyadin kelawan takbir. Wiwit dalu ngantos enjing dinten, sedoyo masjid lan mushala ngaweontenaken kegiatan takbir.

Lebeting shalat id nggih kita dipunanjuraken nambah takbir kaping 7 bibar takbiratul Ihram lan kaping 5 wekdal mlebeti rakaat kaping kalih. Para khatib Idul Fitri dipunsunahaken miwiti khutbah pertami kaliyan takbir kaping 9 lan kaping 7 ing khutbah kaping kalih. Sawentawis dzikir ingkang paling dipunanjuraken kangge jamaah lebeting momen-momen kasebat inggih menika maos takbir.

Baca Juga: Khutbah Jumat Syawal: Takbir yang Meruntuhkan Sifat Takabur

Jamaah ingkang dirahmati allah

Takbir tamtu langkung saking namung ucapan lan kata-kata mawon. Ing ndalem anjuran takbir wonten perintah supados nganggep sedoyo wonten ngalam dunyo meniko podo, sedoyo menika alit, amargi ingkang Mahabesar namung Allah. Piyambakipun panguwaos jagat raya menika.

Mboten wonten setunggal urusan utawi kawontenan ingkang luput saking genggaman-ipun. Menkia lah makna saking Rabbul ‘Alamin. Allah sanes namung pengeran kanggem manungsa ananging pengeran kanggem sedaya, termasuk kewan, tumbuhan, jin, malaikat, planet-planet, bumi, langit, suwarga, neraka, lan sanes sanesipun.

Pramila saking keyakinan kados menika lah timbul sikap andhap ashor. Nyiliaken (mengecilkan) sedayanipun, termasuk kesugihan lan jabatan, namung kangge gagungkan Allah SWT. Sikap menika susah sanget dipunlampahi amargi musuh terberatipun sanes setan mawon, ananging ugi nafsu-nipun piyambak.

Tiyang mungkin mawon terbebas saking keraguan ngimani kawontenan Allah seyakin-yakinipun nanging dereng tamtu piyambakipun kasil ngagungaken Allah SWT. Tiyang saged mawon alim sanget, giyat ibadah, mengklaim mbela agami, nanging menapa piyambakipun sampun saestu resik saking nganggep langkung andhap tiyang lintu, nganggep piyambakipun langkung selamet saking sanesipun?

Baca Juga: Khutbah Jumat Bulan Syawal: Menghapus Rasa Benci, Menghilangkan Dendam

Hadirin Rahimakumullah

Kita ngertos, iblis terjerumus sanes amargi piyambakipun ingkar atas kawontenanipun Allah. Iblis mboten ateis. Mungkin soal keimanan menika, iblis nglangkungi manungsa biasa. Iblis diuncalaken dhateng neraka lan dados makhluk terkutuk salaminipun amargi nolak ngurmati Nabi Adam lantaran takabur. Kisah menika wonten lebeting serat al-baqarah ayat 34:

 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

Artosipun: Lan (elingo) nalika ingsun Allah berfirman marang para malaekat: ‘Sujudlo siro marang Adam,’ mula sujudlah dheweke kabeh kajaba iblis; Piyambake emoh lan takabur/gumedhe lan yaiku piyambake kalebu golongan makhluk kang kafir.

Takabur utawi kesombongan sampun metengaken iblis kangge ngakeni Adam dados makhluk Allah ingkang kedah dipunhormati. Nalika Allah paring perintah sujud lajeng iblis nolak, mila wiwit menika lah Iblis ngingkari kebesaran Allah SWT.

Iblis gedhekne awak-ipun piyambak datheng ngajeng Dzat ingkang Mahabesar. Iblis namung ningali dhateng sinten piyambakipun hormat nanging mboten ningali saking sinten perintah hormat menika.

Jamaah Rahimakumullah

Menapa ingkang dipun lampahi Iblis, saged ugi kita lampahi sanadyan kalebet skala lan konteks ingkang benten. Allah, upaminipun, sampun merintah kita muliaaken manungsa (QS Al-Isra: 70) lan mboten ngrusak lingkungan (QS Al-A’raf: 56). Nalika tindak lampah kita sa-wangsulipun, mila sejatosipun kita niru utawi nyontoh Iblis ingkang durhaka.

Kita namung percados kawontenan Allah nanging “mboten percados” kebesaran lan kekuasan-ipun. Utawi mungkin percados nanging mendel ing cangkem utawi namung angen-angen mawon. Buah saking takbir inggih punika ngerdilne (mengecilkan) awak-ipun piyambak lan ngagengaken Allah. Dampak lazim saking kawontenan batin menika inggih punika mboten ngeremehaken hal-hal menapa mawon amargi sadar bilih sedaya menika mboten sanes inggih punika hamba Allah Rabbul ‘Alamin.

Jamaah ingkang dimuliaaken Allah

Rasulullah nate negur sahabat ingkang anak manuk ngantos indukipun rumaos terganggu. Sikap welas asih dhateng kewan menika namung saged dipunlampahaken nalika salah setunggaling tiyang mboten malih sibuk nandhingaken piyambakipun kaliyan kewan, nanging ningali sinten ingkang ndamel kewan.

Menika ugi ingkang dados alesan kenging menapa Nabi gadahi sifat pemaaf lan welas asih kaliyan tiyang-tiyang kafir ingkang nate musuhi, malah usaha mejahi kanjeng Nabi; lan criyos-criyos teladan sanesipun.

Baca Juga: Khutbah Jumat Bahasa Sunda: Bulan Syawal, Saatnya Menghapus Kebencian dan Menghilangkan Dendam

Jamaah ingkang dimuliaaken Allah

Takbir Idul Fitri ingkang nate dikumandangaken ing awal syawal seyogianipun ngateraken kita ing introspeksi dhiri, angen-angen, sepinten kita sampun ngagengaken Allah, sepinten kita tepang Allah SWT. Sebuah takbir ingkang ngelemesaken manah kita kangge senantiasa ngelampahi kesaenan dhateng sinten mawon, menapa mawon, lan ten pundi mawon.

Baca Juga: Khutbah Jumat Bahasa Sunda: Bulan Syawal, Saatnya Menghapus Kebencian dan Menghilangkan Dendam

Kelawan mekaten, mugi-mugi takbir kita mboten naming banter dhateng langit mawon nanging ugi membumi lebet wujud tresna dhateng sesami. Amin ya Robbal Alamiin

    بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ اْلكَرِيْمِ وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلَاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ اْلعَلِيْمُ، وَأَقُوْلُ قَوْلِي هَذَا فَأسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ إِنَّهُ هُوَ الغَفُوْرُ الرَّحِيْم

KHUTBAH JUMAT KEDUA

   اَلْحَمْدُ للهِ عَلىَ إِحْسَانِهِ وَالشُّكْرُ لَهُ عَلىَ تَوْفِيْقِهِ وَاِمْتِنَانِهِ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الدَّاعِى إلىَ رِضْوَانِهِ. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وِعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كِثيْرًا

 أَمَّا بَعْدُ فَياَ اَيُّهَا النَّاسُ اِتَّقُوااللهَ فِيْمَا أَمَرَ وَانْتَهُوْا عَمَّا نَهَى وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَـنَى بِمَلآ ئِكَتِهِ بِقُدْسِهِ وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ اللّهُمَّ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَر وَعُثْمَان وَعَلِى وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَىيَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآءُ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ اللهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَاْلمُشْرِكِيْنَ وَانْصُرْ عِبَادَكَ اْلمُوَحِّدِيَّةَ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَ الدِّيْنَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ اْلمُسْلِمِيْنَ وَ دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَاعْلِ كَلِمَاتِكَ إِلَى يَوْمَ الدِّيْنِ. اللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا اْلبَلاَءَ وَاْلوَبَاءَ وَالزَّلاَزِلَ وَاْلمِحَنَ وَسُوْءَ اْلفِتْنَةِ وَاْلمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا اِنْدُونِيْسِيَّا خآصَّةً وَسَائِرِ اْلبُلْدَانِ اْلمُسْلِمِيْنَ عآمَّةً يَا رَبَّ اْلعَالَمِيْنَ

رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنْفُسَنَا وَاإنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ اْلخَاسِرِيْنَ

عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرْ

***

 

Editor: Rahman Wahid

Sumber: KhutbahSingkat.com

Tags

Terkini

Terpopuler