Khutbah Jumat Bahasa Jawa: Adab Bertetangga Berbeda Keyakinan

12 Mei 2023, 05:25 WIB
Khutbah Jumat Terbaru tentang bertetangga /Pixabay/Daniel_Nebreda/

ZONABANTEN.com - Dalam artikel ini, akan disajikan teks khutbah Jumat dengan  menggunakan bahasa Jawa dan mengambil tema tentang bertetangga.

Seperti diketahui, tetangga adalah orang yang memiliki kehidupan yang sebenarnya paling dekat dengan kita.

Bahkan, tetangga juga disebut sebagai saudara terdekat yang bahkan lebih dekat daripada saudara lainnya.

Nah, dalam artikel khutbah Jumat kali ini, disajikan contoh bertetangga ala waliyullah Sahl Al-Tusturi menghadapi tetangga yang berbeda keyakinan.

Baca Juga: Khutbah Jumat Bahasa Jawa: Memaknai takwa di bulan Syawal

 

Berikut ini, teks khutbah Jumat dengan  menggunakan bahasa Jawa dan mengambil tema tentang bertetangga.

KHUTBAH JUM’AT PERTAMA

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْعَزِيْزِ الْغَفَّارِ. مُكَوِّرِ اللَّيْلِ عَلَى النَّهَارِ. أمَرَنَا بِحُسْنِ الْجِوَارِ. وَأثَابَنَا عَلَى ذّلِكَ مَنَازِلَ الْأبْرَارِ. وَأشْهَدُ أنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ لَهُ يُجَازِى مَنْ أحْسَنَ إلَى الْجَارِ. وَأشْهَدُ أنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهَ وَرَسُوْلُهُ الْقَائِل: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَايُؤْذِ جَارَهُ

اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ الْكِرَامِ الْأطْهَارِ. وَعَلَى أصْحَابِهِ الْبَرَرَةِ الْأخْيَارِ. وَعَلَى مَنْ تَبِعَهُمْ بِإحْسَانٍ إلَى يَوْمِ الْقَرَارِ

أمَّا بَعْدُ: فَيَاأيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ

Maasyirol muslimin, rohimakumulloh

Monggo sareng-sareng ningkataken taqwalloh, ajrih dumateng ngarsonipun Alloh, kanti nindaaken sedoyo printah-printah-Ipun soho nebihi sedoya awisan-awisan-Ipun. Sepados kitho sedoyo manggehaken kawilujengan soho kebahagiaan wonten ing dunyo ngantos akhiratipun.

Kito sedoyo meniko salah setunggalipun mahluk gesang ciptaanipun Alloh engkang cenderung soho remen gesang berkelompok. Wonten ing dunia hayawan soho tumbuhan, kelompok meniko dipun sebat koloni. Wonten ing dunia manungso, kelompok meniko dipun sebat masyarakat. Dalam hidup bermasyarakat, kito mesti bersinggungan soho berhubungan kaliyan tonggo tepalih.

Tonggo utawi tanggi menikolah tiyang engkang langkung rumiyen mangertosi kawontenan kito sedoyo. Milai saking kowentenan kita pas nembe bingah utawi sisa, pas longgar utawi rupek, pas sehat utawi sakit. Kito mesti bade bersinggungan lan mbetahaken tanggi.

Baca Juga: Prediksi Cuaca Wilayah D.I Yogyakarta, tanggal 12 Mei 2023

Pramilo islam ngatur hak-hakipun tetanggi. Alloh swt wonten Al-Qur’an dawuh:

وَاعْبُدُوا اللّٰهَ وَلَا تُشْرِكُوْا بِهٖ شَيْـًٔا وَّبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَّبِذِى الْقُرْبٰى وَالْيَتٰمٰى وَالْمَسٰكِيْنِ وَالْجَارِ ذِى الْقُرْبٰى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْۢبِ وَابْنِ السَّبِيْلِۙ وَمَا مَلَكَتْ اَيْمَانُكُمْ ۗ اِنَّ اللّٰهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُوْرًاۙ۞ (النساء ٣٦)

Wonten ing ayat meniko, kito dipun printahaken supados nyembah dumateng Alloh lan mboten mensekutukan Alloh. Lajeng dipun printah mbagusi dateng tiyang sepuh kaleh, termasuk ugi dipun printahaken mbagusi dateng tanggi-tanggi kito.

Lafadz وَالْجَارِ ذِى الْقُرْبٰى  (tanggi engkang caket) wonten ing ayat meniko maksud ipun tanggi engkang taksih wonten hubungan famili, kados pendapatipun Imam Ikrimah, Imam Mujahdi soho Imam Adz-Dzohhak. Miturut riwayat Ibnu Jarir soho Abi Hatim, maksud tanggi engkang caket meniko tanggi engkang muslim.

Wondene lafadz وَالْجَارِ الْجُنُبِ (tanggi engkang tebih) wonten ing ayat meniko maksud ipun tanggi engkang mboten wonten hubungan famili, kados pendapatipun Imam Ikrimah, Imam Mujahdi soho Imam Adz-Dzohhak. Miturut riwayat Ibnu Jarir soho Abi Hatim, maksud tanggi engkang tebih meniko tanggi engkang mboten seakidah kaliyan kito. (Tafsir Ibnu Katsir)

Maasyirol muslimin, hafidzokumulloh

Saking pentengipun njagi hak-hakipun soho berbuat baik kaliyan tonggo, malaikat Jibril as wongsal-wangsul ngemutaken Rosululloh saw. supados njagi hak-hakipun lan berbuat baik dateng tanggi. Ngantos Rosululloh saw berprasangka bilih tanggi meniko saget saling mewarisi harta kekayaanipun.

مَازَالَ جِبْرِيْلُ يُوْصِيْنِى بِالْجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ اَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ (متفق عليه)

 “Terus-menerus Jibril as pesen supoyo mbagusi tonggo, hingga aku nyongko yen tonggo iku iso saling mewarisis bondone”.

Wonten ing hadist lintu, Rosululloh saw ugi dawuh:

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ (رواه البخاريُّ)

“Sinngsopo wonge iman dataeng Alloh lan percoyo anane dino akhir (qiyamat), mongko becik mulyakno tonggo ne”. HR. Bukhori

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُحْسِنْ إلَى جَارِهِ (أخْرجه مسلمٌ)

“Sinngsopo wonge iman dataeng Alloh lan percoyo anane dino akhir (qiyamat), mongko becik mbagusano tonggo ne”. HR. Muslim

Baca Juga: Ironi Ambulans Mewah Pajero Sport DPRD Banten di Provinsi Paling Tidak Bahagia di Indonesia

Ing antawisipun hak-hak bertetangga, kados engkang sampun dipun dawuhaken kanjeng nabi Muhammad saw:

عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ جُنْدَبٍ قُلْتُ: يَارَسُوْلَ اللهِ مَا حَقُّ الْجَارِ عَلَى الْجَارِ, قَالَ: اِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ وَاِنْ مَاتَ شَيَّعْتَهُ وَاِنِ اسْتَقْرَضَ أقْرَضْتَهُ  وَاِنْ اَعْوَزَ سَتَرْتَهُ وَاِنْ اَصَابَهُ خَيْرٌ هّنَّاْتَهُ وَاِنْ اَصَابَتْهُ مُصِيْبَةٌ عَزَّيْتَهُ, وَلاتَرْفَعْ بِنَائَكَ فَوْقَ بِنَائِهِ فَسُدَّ عَلَيْهِ الرِّيْحُ, وَلاتُؤْذِهِ بِرِيْحِ قِدْرِكَ اِلِّا اَنْ تَغْرِفَ لَهُ مِنْهَا

Mu’awiyah Ibn Jundab matur dateng Rosululloh,”Ya Rosulollah, nopo hak-hakipun bertetangga? Rosul mangsuli: Yen sakit disambangi, yen mati diireng janazahe, yen nglakoni aib ditutupi aib e, yen oleh kebungahan diucapne selamat, yen kengeng musibah ditakziyahi (diyem-yem, dikuatne atine), yen mbangun omah ojo ngungkuli duwure omahe tonggo hinggo klepeken (oro oleh sirkulasi udara), lan ojo gawe loro atine mergo dewekne mambu masakan mu kejobo yen mbok wenehi.”

Maasyirol muslimin, hafidzokumulloh

Wonten hiyakah engkang inspiratif, kagem ngukur sepinten anggen kita berbuat baik, njagi hak-hakipun soho njagi perasaanipun tonggo. Hikayah meniko dipun ceritaaken deneng poro ulomo. Wonten ing kitab Thobaqot al–Auliya’ dipun hikayah aken, bilih wali Sahl al-Tusturi meniko kagungan tanggi engkang agamanipun Majusi.

Setunggal wekdal jamban ipun si Majusi meniko bocor hinggo mili soho ngregeti dalemipun Sahl al-Tusturi. Mangertosi kawontenan meniko, Sahl al-Tusturi mboten komplain uatawi gersulo. Kanti sabar lan telaten, menawi siang Sahl madahi kotoranipun, lajeng menawi dalu dipun bucal. Kawentenan kados mekaten meniko lumampah ngantos berbulan-bulan, Sahl mboten mengeluh lan protes dateng Simajusi.

Setunggal wekdal Sahl sakit lan ngrumahosi bili ajalipun sampun caket. Lajeng piyambakipun memanggil soho maringi pejelasan dateng Simajusi prihal jamban engkang bocor. Sahl khawatir menawi perkawis meniko mboten dipun genahaken, ahli waris ipun mboten sabar lan nimbulaken permusuhan.

Baca Juga: Lebih 20% Sekolah di Jepang Kekurangan Guru SD dan SMP

Mireng meniko, Simajusi terharu campur takjub atas kesabaran Sahl al-Tusturi engkang luar biasa. Lajeng matur,”Panjenengan sabar atas gangguan kotoran jamban kulo berbulan-bulan. Panjenengan tetep sae soho mbagusi dateng kulo. Kulo iqror dataeng panjenengan, kulo bade mlebet islam kathi maos syahadat wonten ngarso panjenengan”. Mboten watoro dangu Sahl al-Tusturi wafat kapundut deneng Alloh swt.

Ma’asyirol muslimin, hafidzokumulloh

Mekatenlah penting ipun mbagusi, njagi hak-hak soho njagi persaanipun tanggi engkang sampun dipun angger-anggeraken Alloh swt soho utusanipun. Sodoyo kolo wau sampun dipun ajaraken lan dipun contoh aken kaliyan Rosuslulloh, poro shahabat soho as-Salaf as-Solih.

Mugi-mugi kita saget meneladani uswah saking poro kekasihipun Alloh anggenipun memperlakukan sae tangginipun. Aamin

وَاللهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى يَقُوْلُ وَبِقَولِه يَهْتَدي الْمُهْتدُونَ, اعوذ بالله من الشيطان الرجيم, وَاعْبُدُوا اللّٰهَ وَلَا تُشْرِكُوْا بِهٖ شَيْـًٔا وَّبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَّبِذِى الْقُرْبٰى وَالْيَتٰمٰى وَالْمَسٰكِيْنِ وَالْجَارِ ذِى الْقُرْبٰى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْۢبِ وَابْنِ السَّبِيْلِۙ وَمَا مَلَكَتْ اَيْمَانُكُمْ ۗ اِنَّ اللّٰهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُوْرًا

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. وَقُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَاَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِيْنَ

KHUTBAH JUM’AT KEDUA

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَكَفَى، وَأُصَلِّيْ وَأُسَلِّمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَهْلِ الْوَفَا. أمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ عَظِيْمٍ، أَمَرَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَالسَّلَامِ عَلَى نَبِيِّهِ الْكَرِيْمِ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا، اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ، فِيْ الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ

اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ والْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ، اللهمَ ارْفَعْ وَادْفَعْ عَنَّا الْبَلَاءَ وَالْغَلَاءَ وَالْوَبَاءَ وَالطَّاعُوْن وّقَرَنَ وَالْفَحْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالْبَغْيَ وَالسُّيُوْفَ الْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالْمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، مِنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ. رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيأ حَسَنَةً, وَفِى ألآخِرَةِ حَسَنَةً, وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعّالّمِيْنَ

عِبَادَ اللهِ إنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ. وَاشْكُرُوْا عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ. وَاسْئَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُؤْتِكُمْ. وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ

Demikian teks khutbah Jumat dengan  menggunakan bahasa Jawa dan mengambil tema tentang bertetangga.***

Editor: Rahman Wahid

Sumber: KhutbahSingkat.com

Tags

Terkini

Terpopuler